Wat is marketing? Wij leggen het in het kort uit!

Wat is marketing? Wij leggen het in het kort uit!

Veel mensen zijn niet bekend genoeg met marketing om het succesvol zelf te kunnen doen. Marketing is belangrijker dan de meeste verwachten. Neem bijvoorbeeld online vindbaarheid. Tuurlijk kan je klantwerving voort blijven zetten met mond-tot-mondreclame, maar op een zeker moment wil je verder kunnen groeien als bedrijf of niet alleen maar afhankelijk zijn van anderen om jouw bedrijf te promoten. Hierdoor is online vindbaar en ervoor zorgen dat klanten jouw website kunnen zien onmisbaar.

Iedere branche heeft wel met marketing te maken. Denk aan de websites, het promotie materiaal, social media kanalen, klantwerving (offline en online) en vrijwel alle andere uitingen die jouw bedrijf doet. Hoe zorg je er nou voor dat jouw content en uitingen goed bij de klant terecht komen? Hiervoor is online vindbaar van belang. Dit verhoog je voornamelijk door middel van hoger in zoekresultaten terecht komen bij bijv. Google. Dit proces is alleen wel lastig en vaak tijdrovend.

De werkzaamheden uitbesteden zou een optie kunnen zijn, dan ben je gelijk van alle zorgen af. Zo kan je een marketeer ZZP’er of een marketingbureau inhuren. Nadeel hiervan is alleen dat de meeste werkzaamheden tijd kosten. Met de uurtarieven van ZZP’ers van circa 50 euro tot ong. 100 euro en een marketingbureau met een tarief van 70 euro tot zo'n 150euro lopen deze kosten erg snel op. Maar geen zorgen. Onderstaand leggen wij enkele basis marketing uit, zodat je in ieder geval een deel van de marketing niet hoeft uit te besteden.

Betaald & Onbetaald

Begginend met hoe de online vindbaarheid in elkaar zit. Het heeft namelijk 2 kanten. Aan de ene kant het betaalde vindbaarheid gedeelte, ook wel Search Engine Advertising of afgekort SEA genoemd. En aan de andere kant het gratis vindbaarheid gedeelte, ook wel beter bekend als Search Engine Optimalisatie of afgekort SEO.

Begin met het gratis gedeelte van de vindbaarheid, de SEO. Zorg er eerst voor dat basis SEO van jouw bedrijfswebsite correct is voordat je verder gaat met content creatie, networking en andere herhalende marketingwerkzaamheden. Makkelijk is om te zoeken naar website plugins die jou kunnen helpen met deze basis SEO instellingen goed te uit te voeren. Zoek naar bijvoorbeeld de gratis wordpress plugins van Yoast of Rankmath. Deze tools zijn gemakkelijk en gebruiksvriendelijk en helpen je met mogelijke verbetermogelijkheden omtrent je website en specifieke pagina's in te zien. Zo kan je een sitescan uitvoeren en verbetermogelijkheden detecteren. Daarnaast weergeeft het tijdens de webpagina’s bewerken wat allemaal per webpagina gedaan moet worden. Webpagina’s moeten namelijk voldoen aan tal van aspecten, waaronder; goede headers, woordenaantal, alt-tekste en keywords.

Toelichting marketingtermen

Om plugins en handige marketingtools goed te kunnen gebruiken is het van belang dat je de termen leert kennen. In ieder geval zijn de basis termen van belang. Om dit snel te kunnen leren hebben wij een lijst met veelvoorkomende termen onderstaand toegelicht.

- Keywords; de zoekwoorden. Deze stel je per webpagina in. Zoekwoorden wil je gevonden op worden. Doe hiervoor vooraf zoekwoordenonderzoek om te kunnen bepalen wat mensen en klanten zoeken en waar de concurrenten zich op focussen (marketingtools als; Ubersuggest of Ahrefs kunnen hierbij helpen).

- Focus keyword; het belangrijkste keyword. Iedere webpagina krijgt een focus keyword. Het zoekwoord laat je ook op andere plekken van die webpagina terugkomen. Denk aan header1, alt-teksten van afbeeldingen en aan het begin van content op die webpagina.

- Subheadings; dit zijn de overige headers en worden aangeduid met h2, h3, enz.

- Keyword density; hoevaak komt het zoekwoord of de zoekwoorden voor op de webpagina. Dit mag niet te vaak voorkomen, maar ook niet te weinig. Om dit te achterhalen gebruik je plugins als Yoast en Rankmath. Dit weergeeft makkelijk d.m.v. checkboxes tijdens het bewerken van de pagina of je voldoet aand de criteria van juiste keyword density.

- Linkbuilding; iedere site en pagina heeft linkbuilding nodig om goed te kunnen rangschikken in de zoekresultaten. Linkbuilding bestaat uit een intern en extern gedeelte. Intern is vanuit eigen webpagina’s naar andere eigen webpagina’s toe linken en extern is als anderen naar jou toe linken. Voor het werven van de externe backlinks is het handig om rekening te houden met SEO scores; domain authority (DA), page authoriy (PA), citation flow (CF) en trust flow (TF). Deze scores zijn te achterhalen door gebruik te maken van tools als Mangools.

- Alt-teksten; afbeeldingen op je website kan je instellen met zowel een titel als alt-tekst. Het zijn beschrijvingen van de afbeelding. Alt-tekst is alleen de beschrijving voor zoekmachines, stel deze vaak in met de h1 van de webpagina waar de afbeelding op staat.

Marketing, een continu proces

Klaar met de basis werkzaamheden van SEO? Ga dan verder met de terugkomende marketingwerkzaamheden om de vindbaarheid te verhogen. Dit kan door o.a. social media en linkbuilding.

Maandelijks bezig zijn met linkbuilding is erg belangrijk. Dit heeft namelijk effect op de rangschikking van jouw zoekwoorden op zoekmachines. Wees aanwezig op review sites (dit ziet de klant ook), startpagina’s en blogssites. Zodra je met regelmaat vaker wordt benoemd, zorgt dit voor een bevestiging voor zoekmachines dat die link betrouwbaar is. Dit helpt dus bij het sneller en hoger rangschikken. Dit onderdeel kan je uitbesteden aan een marketingbureau. Hiervoor moet je namelijk SEO scores achterhalen van websites, met bepaalde formules werken en andere SEO instellingen uitvoeren.

Wees wel zelf actief op diverse social media platformen waar jouw mogelijke klanten actief zijn. Begin met 1 kanaal en werk deze vervolgens verder uit. Zorg ervoor dat je continuiteit waarborgt in hoeveelheid posts/uitingen per maand. Daarnaast kan je de content onderwerpen afwisselen met verschillende onderwerpen; dienst en/of product toelichting, bedrijfsnieuws, marktnieuws, personeel voorstellen enz. Social media zorgt naast een verhoogde vindbaarheid ook voor meer klantinteractie. De klanten zullen zich meer verbonden voelen met jou merk/bedrijf.