De checklist voor de startende ondernemer van een autobedrijf

De checklist voor de startende ondernemer van een autobedrijf

Het oprichten van een bedrijf kan in enkele dagen gedaan zijn. Je maakt een afspraak bij de Kamer van Koophandel. Je schrijft je in. Vervolgens open je een zakelijke rekening. Je begint met het bijhouden van je administratie en binnen enkele dagen kun je aan de slag. Dit geldt in ieder geval voor een freelancer, een online marketeer en iemand die voor zijn ‘werkgever’ aan de slag gaat als ZZP’er. Wil je een eigen autobedrijf starten? Denk bijvoorbeeld aan een autogarage, dan komen daar meer zaken bij kijken. Deze werken wij in dit artikel voor u uit.

RDW erkenning

Als autobedrijf is het verstandig om een snelle methode te gebruiken om de RDW erkenningen te regelen. VWE biedt een provider waarbij u snel RDW meldingen kunt doorvoeren. Hiermee kun je vrijwaren, APK, demontages, export en tenaamstellingen direct in orde maken.

Processen inrichten

Een garage krijgt direct te maken met verschillende bedrijfsprocessen. Klanten maken een afspraak, maar hiervoor moet een agenda bijgehouden worden. Waar gebeurd dit? Wie neemt contact op met de klant als de auto klaar is? Waar kun je na een jaar zien, wat er met welke auto aan onderhoud gedaan is? Een autogarage heeft meer software nodig dan een gemiddeld bedrijf.  

Er zijn verschillende CRM systemen op de markt, waar gebruik van gemaakt kan worden. Zo bieden VWE, Capterra en bijvoorbeeld Autoflex.nl een dergelijk systeem aan dat veel gebruikt wordt door garages in Nederland.

Bereikbaarheid

Voor de bereikbaarheid van de garage is het belangrijk dat er een telefoonnummer gekoppeld wordt. Bij voorkeur natuurlijk een telefoonsysteem waarbij ook de klant in een wachtrij terecht kan komen, als de medewerker van de garage op dat moment in gesprek is.

Een ander belangrijk onderdeel van de bereikbaarheid van de garage is de website. Echt een must-have voor iedere garage. Een simpele website kan al een groot deel van de klanten beantwoorden. Denk aan de contactgegevens, telefoonnummer, openingstijden en dergelijke.

Voor een garage die zich bezig houdt met de in- en verkoop van auto’s kan het interessant zijn om meer geld en energie in de website te steken. Daarbij kan er dan rekening worden gehouden met een eigen platform waarop de auto’s kunnen worden aangeboden.